Офіційний сайт Кам’янсько–Дніпровської міської ради Василівського району Запорізької області

Розділи

Корисні посилання

Календар

« Вересень 2024 »
Пн   2 9 16 23 30
Вт   3 10 17 24  
Ср   4 11 18 25  
Чт   5 12 19 26  
Пт   6 13 20 27  
Сб   7 14 21 28  
Нд 1 8 15 22 29  

Пошук

Новини

КУЛЬТУРНИК БЛОК. ЧАСТИНА 7. ВАРТОВІ УКРАЇНСЬКОГО СТЕПУ

30 травня щорічно святкується День степу в Україні. З цієї нагоди наш сьогоднішній блок розповість про його вартових – кам’яних баб.

З давніх-давен, в південних степах України, на курганах, обабіч безкрайніх степових шляхів, або на височинах, можна було побачити незвичні кам’яні статуї, які начебто охороняли степ своїм мовчазним спокоєм та непорушністю…
Кам'яні баби – це людиноподібні статуї, яких представники стародавніх народів вважали ідолами-оберегами.

Є кілька версій походження слова «баба». Найпоширенішою версією є та, що термін «кам'яні баби» (baba) в перекладі з тюркського говору означає пращур, ідол.

З історичних джерел до нас дійшли відомості, що кам’яних ідолів завжди шанували та боялися. Поява перших кам’яних скульптур на території України сягає раннього етапу мідної доби (енеоліту, IV-III тис. до н. е.), коли в степовій зоні країни почали з’являтися перші племена скотарів, які започаткували традицію культової монументальної поховальної архітектури — будівництво курганів. Освоюючи простір степу, вони будували над похованнями померлих кам’яні й земляні споруди та встановлювали біля цих могил прості вертикальні камені видовжених пропорцій. Їхня нижня частина не була обробленою, оскільки призначалася для вкопування в землю, проте вони мали чітко позначені плечі та голови з вирізьбленими рисами обличчя. Більшість стел призначалася для вертикального встановлення, однак деякі пам’ятки використовувалися й під час поховального ритуалу, коли після жертвоприношень перед стелою її ховали разом із небіжчиком. У цьому випадку вона виконувала функцію носія образу померлого.

Одночасно зі стелами існували скульптури із чіткішими людськими рисами — ідоли. На відміну від стел, вони мали більше різноманіття форм та складні зображення на своїй поверхні. Скульптурним ідолам притаманне підкреслення фізичних особливостей: від рис обличчя, ребер, лопаток, складених на грудях рук до акценту на чоловічій статі. Обов’язковою складовою було зображення таких предметів, як сокири, луки, сагайдаки, посохи, що свідчили про соціальний статус чоловіків-воїнів. Існування таких ідолів пов’язують з культом племінного бога-воїна.
Кіммерійські статуї — невисокі стовбуроподібні статуї, що зображають воїнів-вершників, схожих з ідолами доби бронзи. Такі пам’ятки досить рідкісні на теренах України.

Скіфські статуї — монументальні скульптури іраномовних племен скіфів, які жили у VII-III ст. до н.е. Ці пам’ятки бувають двох основних типів. До першого типу належать кам’яні статуї простої форми з чітко означеним торсом, плечима та головою, але без надмірної деталізації. До другого — чоловічі статуї з виразним обличчям та наявністю опущених донизу вусів. Вони представляють собою вождів-воїнів та супроводжуються позначеною сокирою та футляром для лука й стріл, а також ритоном (посудиною у вигляді рогу) в руці. Також їхньою характерною ознакою вважаються складені на грудях руки. Традиційно такі статуї встановлювалися на курганах скіфської знаті.

Окремо слід відзначити половецьких кам’яних баб. Їх до наших днів дійшло понад дві тисячі. Встановлювалися вони групами по дві-три статуї на найвищих ділянках степу — святилищах поминального культу предків. Половецькі статуї символізували предків й не були пов’язані безпосередньо з ритуалом поховання. Із часом на території Приазов’я виник інший різновид половецьких істуканів — з опуклим зображенням грудей та руками, що тримали чаші на рівні живота. Чоловічі статуї завжди зображувалися з вусами або бородою, а жіночі — з маленькими губами. Жіночі статуї символізували непереможність і безсмертя воїнів. Їх обожнювали та поважали, у них просили допомоги. Відомо, що наші предки вірили, що кам’яні баби можуть оберігати, приносити удачу та надавати сил.

Кам’яним бабам присвячені пісні, картини, фільми, - вони уособлюють звичаї, релігійні уявлення та неповторне мистецтво вже неіснуючого народу, є складовою частиною історії нашої країни, та вже давно стали надбанням культури людства.

Матеріал підготовлено відділом культури та туризму виконавчого комітету Кам'янсько-Дніпровської міської ради



Четвер, 30 Травня 2024 15:16 | Переглядів: 272